Autó és Gumiszerviz
 
 
Vásárlási feltételek Jobbnyil
Kosár 0 termék a kosárban
Bejelentkezés Bejelentkezés Lenyil
 
     
  Keresés
Szolgáltatásaink
Google play
Facebook
 
 
Blank
Méret /
Gyártók
Típus
Személyautó Terepjáró Kisáruszállító  
Idény
Nyárigumi Téligumi 4 évszakos  
Egyéb
Defekttűrő Erősített Peremvédős  
Akciósak csak Használt gumi is
 
Fogyasztás Nedves úton Külső zaj dB  
Teljes választék
       
 
 
Gumiszerelés árak
 
 
Futómű beállítás
 
 
Fék
 
Olajcsere Budapest
 
 
Autóklíma töltés tísztítás
 
 
Vezérműszíj csere
 
Kerekek szezonális tárolása
 
 
Felni javítás
 
 
Autóalkatrész
 
Autópolírozás
 
 
Műszaki vizsga
 
 
Kipufogó
 
  SZERVíZ BEJELENTKEZÉS
 
2018.   .   .
 
 

Gumi ABC

 

Gumi ABC


Tartalom:
 
-A gumiabroncs szerkezete
-Felszerelési tanácsok
-Gumi-lexikon
-Károsodások
-Gumiabroncs szelepek
-Téli vagy nyári gumiabroncs
-TL - TubeLess - Tömlő nélküli
-TT - Tube Type - Gumibelsős
-SI - Speed Index - Sebesség index
-LI - Load Index - Súly index



A gumiabroncs szerkezete 

 



Felszerelési tanácsok


A gépkocsi más fajta gumiabroncsokkal való felszerelésekor a következő dolgokra kell odafigyelni:

-A gumiabroncs külső átmérője lehetőleg az eredetivel azonos (vagy annál valamivel kisebb) legyen.
-A sebességmérő óra nem mutathat kevesebbet, mint a gépkocsival ténylegesen elért sebesség.
-40 km/h és 120 km/h között 10%-al vagy 4 km/h-val mutathat többet a ténylegesen elért sebességnél.
-Olyan gumiabroncsokat kell felszerelni, amelyeknek a terhelhetősége az eredeti gumiabroncskészletével megegyezik, vagy afölötti.
-Olyan gumiabroncsokat kell felszerelni, amelyek sebességindexe az eredeti gumiabroncskészletével megegyezik, vagy afölötti.
-A kerékpánt átmérőjének és szélességének meg kell felelnie a gumiabroncs méretének.
-Ha az eredeti kerékkészlettől eltérő kereket alkalmaznak, ügyelni kell a jármű és a kerék gyártójának előírásaira.
-Ha ABS, ASR berendezéssel szerelt vagy négykerekű gépkocsikon az első és hátsó kerekeken eltérő méretű gumiabroncsok vannak, figyelni kell a kerekek futófelületi kerületkülönbségére (gumiabroncs- és gépjárműgyártótól függ).
-Ha az előírttól eltérő méretű kerékpántot és/vagy gumiabroncsot szerelünk a járműre, az járműátalakításnak számít, és hatósági engedély kell hozzá. 

 



Gumi-lexikon


Mit jelent az, hogy 205/65R16 95W ?

-205: A gumiabroncs szélessége milliméterben (mm)
-55: A gumi magasságának és szélességének viszonya
-R: Az abroncs szerkezeti feléptése (radial/diagonal)
-16: A felni átmérője col-ban, 1 col = 1" = 25,4 mm 95 (Load Index) terhelhetőség megadása, itt 95 = 690 kg
-W: (Speed Index) a sebességhatár jelölése, W = 270 km/h

További jelzések:

-M+S: Téligumi
-RF: Speciálisan megerősített gumiabroncs (reinforced)
-C: Az RF-nél is nagyobb teherbírású gumiabroncs, melyek általában utánfutóknál és kisteherautóknál használatosak.
-N1 N0: Speciális Porsche-specifikáció

Abroncs szerkezetek:
 

diagonal

Diagonál szövetváz

Felfújható abroncsszerkezet, amelyben a szövetszálak a köpenyperemig terjednek és 90°-nál kisebb váltószöget zárnak be a futófelület koronavonalával.
 






 

radial

Radiál szövetváz
 
Felfújható abroncsszerkezet, amelyben a szövetkordok a köpenyperemig terjednek és 90°-os szöget zárnak be a futófelület koronavonalával, ahol a szövetvázat egy kinyujthatatlan acélöv betét biztosítja.








Aquaplaning

Egy olyan jelenség, ahol az úton lévő vizet a futófelület már nem tudja kanalizálni illetve elvezetni. Ennek a hatására az úttest és a gumiabroncs között egy olyan vízfilm keletkezik, amelyen a gépkocsi elkezd siklani és kormányozhatatlanná válik (vízisí jelenség). Az okozója ennek a jelenségnek nem csak a túl nagy sebesség ill. vízmennyiség lehet, hanem elkopott futófelületek is! Idejében cseréljen gumiabroncsot!

BAR

A nyomás (levegőnyomás) egysége, 1 bar = 1 atm = 100 kPa = 1*10-5 N/m²

DOT szám

Az amerikai “Department Of Transportation„ hivatal által megkövetelt gyártási idő megadása. Pl. “318„ = 1998 év 31. munkahete. A 2000. évtől négyjegyűvé változtak ezek a számok. Pl. a “1501„ 2001 év 15. munkahete.

Futásirány

Jó minőségű abroncsoknál nyíllal jelölt gördülési irány. A gumit csak ebbe az irányba lehet használni ill. felszerelni. Előnye halkabb mint más típusú abroncsok, jobb a tapadás és nagyobb biztonság aquaplaning ellen.

Karkasz
 
A gumiabroncs önhordó szerkezeti eleme. Ha ez a része sérül meg egy abroncsnak akkor az csak speciális esetben javítható, illetve használható fel futózásra.

Lamellák

Finoman bevágott gumiblokkok a futófelületen, amelyeke mint tapadókorongok hatnak. Ezek a téligumikon találhatóak, ahol a fékezésnél ill. gyorsításnál erősen emelik a kapaszkodást, tapadást. 


Károsodások
 

karkasz

Egy akadályon nagy sebességgel való keresztülhajtáskor a gumiabroncs formájának megváltoztatása által a karkasz sérülhet. Az ilyen ütés következményei nem mindig észlelhetőek, nem mindig fedezhetőek fel látható nyomok. Az ütközés által többnyire csak lokálisan, néhány kordszál sérül anélkül, hogy kívülről bármilyen nyoma lenne.

A gumiabroncs forgatása közbeni állandó berugózás idővel a sérülés rosszabbodásához vezethet. A gumiköpeny oldalán deformáció léphet fel, vagy dudorok keletkezhetnek, amelyek aztán erőteljes levelgőveszteséget eredményezhetnek.

becsípődés



Ütéskor a gumiabroncs úgy deformálódhat, hogy a karkasz a kerékpánt és az akadály közé becsípődik. Ebben az esetben a gumiabroncs oldalán a karkaszban sérülés keletkezhet, anélkül, hogy a gumiabroncs azonnal levegőt veszítene. A sérülés idővel deformálódást vagy dudorok létrejöttét okozhatja, ami jelentős levegőveszteséggel járhat. 


Gumiabroncs szelepek

szelepek

 

szelep

Különféle szeleptípuok léteznek, azonban mind ugyanazt a célt szolgáljákÉ töítenek, lehetővé teszik a gumiabroncs levelgőnyomásának ellenőzését és szabályozását.

A gumiszelepek magában a kerékpántfuratban tömítenek, a fémből készült menetes szelepekbe a tömítéshez egy kis tömítőgyűrűt helyeznek. A szelep meghibásodása nyomáscsökkenést okozhat.

A szelepfurat repemfelülete fontos a tömítés szempontjából és a szelep beszerelésekor szennyeződéstől, rozsdától, valamit sérülésektől mentesnek kell lennie.

A gumiszelepek is öregszenek, ennek jele, hogy egyre több repedés keletkezik a szeleptesten, ami veszélyes is lehet.

Nagy sebességnél hatalmas centrifugális erő hajítja el a szelepet.

Egy gumiszelep kereken 20 gramm tomegű, 200 km/h felett azonban 7,5 kg centrifugális erő hat rá. Ezért nagy sebességű gépkocsik kerékpántjain, vagy dísztárcsáin szeleptámasztást alkalmaznak.

A centrifugális erő hatására a szelepszög nem változhat meg 28°-nál többet, ellenkező esetben szeleptámaszt (kerékdísztárcsa) vagy pedig fém alapzatú menetes szelepeket kell alkalmazni (ún. Clamp-in-Ventile)

Gumiabroncs cseréje esetén általában a szelepet is cserélik, ami igazán jutányos áron vásárolt biztonságot jelent.

A szennyeződés, a por és a nedvesség ment közben a szelep finom belső szerkezetében könnyen sérülést okozhat, ezért a szelepsapkának műszaki szempontból alapvető szerepe van, mindig biztosan fel kell csavarni a helyére.

Nyúlási próba 200 km/h sebességnél a szelepre óriási centrifugális erő hat. Az öregedő gumiszelepek nem bírják ezt a terhelést, aminek gyakran nem is észlelhető, rejtett levegőszivárgás lehet az eredménye az ebből adódó következményekkel együtt.
 

Téli vagy nyári gumiabroncs?
 

 

A nyári abroncsok számára ideális hőmérsékleti tartmány: +7° - +50°

A téli abroncsok számára ideális hőmérsékleti tartmány: -25° - +7°

Biztonsági okokból azt ajánljuk, hogy nyáron minél előbb szerelje fel gépkocsiját nyári gumiabroncsokkal, télen pedig téli gumiabroncsokkal.



















 

fékút

Nyáron a téli gumiabroncs hasonlóan kedvezőtlenül viselkedik! Ajánlott négy téli gumiabroncsot használni! 



TL - TubeLess - Tömlő nélküli


Ha az abroncson ezt látja az azt jelenti, hogy nem szükséges belsőt használni a gumihoz. 


TT - Tube Type - Gumibelsős


Ha az abroncson ezt látja az azt jelenti, hogy belsőt kell használni a gumihoz.



 
Vásárlási feltételek | Szállítási feltételek | Fizetési feltételek | Szerzői jogok | Adatvédelmi nyilatkozat | Kapcsolat | Gyakran ismételt kérdések Utolsó frissítés: 2018-08-16 09:05:18 Ysolutions
0.062644958496094